معرفی طرح:

طرح توان‌افزایی زنان روستایی و عشایری در تولید و مصرف محصولات گواهی‌شده با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد با تاکید بر حفظ و صیانت از بنیان خانواده، افزایش امنیت غذایی خانوار روستایی و تقویت نقش زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار کشاورزی کشور، از سال 1395 با یک برنامه آموزشی ملی آغاز شد. در اولین گام، کارشناسان و زنان روستایی و عشایری با استانداردسازی محصولات کشاورزی آشنا شدند. از سال1396 با امضای موافقتنامه فیمابین وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، تحت عنوان (پروژه ترویج تولید و مصرف محصولات گواهی شده و استاندارد با تاکید بر توان‌افزایی جوامع محلی)، طرح توان‌افزایی زنان روستایی و عشایری در تولید و مصرف محصولات گواهی‌شده، ابعاد آموزشی ‌ـ اجرایی پیدا کرد.

     اجرای پروژه (ترویج تولید و مصرف محصولات گواهی شده و استاندارد با تاکید بر توان افزایی جوامع محلی) با امضای موافقتنامه همکاری مشترک فیمابین وزارت جهادکشاورزی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در خرداد ماه سال 1400، برای چهارمین سال متوالی، ادامه پیدا کرد. بر اساس مفاد موافقتنامه، اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح، به دو مرحله تقسیم شد. درمرحله اول، اعتبار لازم برای انتخاب سایت و تولید محصول استاندارد در 21 استان کشور تخصیص داده ‌شد. با تشکیل کمیته‌های استانی مشتمل بر نمایندگانی از مدیریت‌های هماهنگی ترویج کشاورزی استان‌ها و بخش‌های تخصصی کشاورزی، مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، سازمان غذا ودارو، سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد، 117 سایت برای تولید محصول استاندارد انتخاب شد که از این تعداد 113محصول تولید شده، موفق به دریافت گواهی شدند. مرحله دوم اعتبار موافقتنامه مذکور، در شهریور 1401 به 11 استان تخصیص یافت و تعداد 45 سایت برای تولید محصول سالم انتخاب شدند که از این تعداد 38 محصول موفق به دریافت گواهی شدند.

     از مجموع 162 محصول تولید شده در پروژه ترویج تولید و مصرف محصولات گواهی شده و استاندارد در سال 1401، تعداد 154 محصول، موفق به دریافت گواهی "پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده ها درمحصولات کشاورزی" از سازمان ملی استاندارد ایران شدند. همچنین دوره‌های آموزشی متناسب با هر محصول با تاکید بر مدیریت بهینه آب و خاک و نهاده‌های شیمیایی، برای 4103 نفر برگزار شد.

 


6.1.10.0
گروه دورانV6.1.10.0